1.1 Princip for timefordelingsplanen
Formål: At antal timer til de enkelte fag fordeles med udgangspunkt i de indsatsområder der besluttes i skolebestyrelsen, samt lever op til de nationale, kommunale og lokale mål
Princip: Hellebækskolens timetildelingen tager udgangspunkt i ministeriets vejledende timetal på klassetrinene. www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange
Skolens ledelsen laver sammen med de tillidsvalgte et udkast til en skoleplan som kvalificeres og godkendes i skolebestyrelsen.
Holddannelse
Elevernes ønske om sprog danner baggrund for antal hold fra og med 5. klasse.
Med udgangspunkt i skoleplanen beslutter skolebestyrelsen hvilke andre fag der skal være holddeling i.
Grøn skole
Timefordelingsplanen skal afspejle skolens grønne ambitioner for de enkelte årgange og afdelinger. Det betyder tydelige prioritering.
Indskoling – udeskole / sansning, oplevelse og undersøgelse
Mellemtrin – upcycling, økologi og friluftliv / Fokus på genbrug.
Udskoling – Socio-scientific / forholde sig reflekterende til miljømæssige dilemmaer.
Ressourcecenter og læringscenter
Med udgangspunkt i en konkret vurdering af opgavens størrelse tildeles centrene et
tilstrækkeligt antal lærere-/pædagogtimer
Understøttende undervisning
Der placeres understøttende i skolens indskoling. Disse lektioner kobles primært på udeskole således at der kan deltage 2 voksne pr klasse.
Alle ovnstående punkter har som formål, at den enkelte elev udnytter sit potentiale optimalt.