1.4 Princip for vikardækning
Formål: At sikre den enkelte klasse den bedst mulige undervisning.
Princip:
- Eleverne skal i størst muligt omfang tilgodeses med kvalificeret undervisning ved lærernes fravær.
- Ved ikke planlagt fravær anvender vikaren den af læreren udarbejdet ugeplan for klassen.
- Ved kendt fravær er det den faste lærers ansvar at sikre vikaren adgang til en plan for undervisningens indhold og gennemførelse.
- Vikaren giver den faste lærer en tilbagemelding om hvilket program, der er gennemført med klassen/klasserne.
I tilfælde af at skolen ikke kan vikardække alle klasser, gælder følgende:
- Elever i 0. – 5. årgang skal være under opsyn
- Elever i 6. – 9. årgang kan undtagelsesvis efter aftale sidde alene, med tilsyn fra naboklassens lærere
- Elever i 6.- 9. årgang kan i særlige tilfælde hjemsendes i ydertimer
Vikardækning sker efter skolens konkrete vurdering og med fokus på at skabe rammer for mest mulig læring.
Generelt
- Det tilstræbes at skolens vikarer har de relevante faglige og personlige
- Skolens vikarer introduceres ved ansættelsen for informationer om skolen - herunder bl.a. procedurer og principper der vedrører varetagelse af
- Ved aflyst undervisning orienteres forældrene over
Planlagt fravær
- Ved planlagt fravær giver læreren instrukser til vikaren om undervisningens indhold gennem ugeplanen.
- Ved planlagt fravær bookes vikarer i god tid, således at vikaren har mulighed for at sætte sig ind i undervisningens indhold og forberede
Fravær ved længerevarende sygdom/kortere orlovsperioder
- Længerevarende vikariater søges altid besat af samme vikar
Akut fravær ved sygdom/barns sygedag
- Vikardækning ved akut fravær søges som udgangspunkt varetaget af skolens tilkaldevikarer.
- Ved akut fravær giver læreren så vidt muligt instrukser om den første fraværsdags planlagte undervisning til vikaren gennem ugeplanen.
- Ved akut fravær hvor det ikke er muligt at give vikaren instrukser om den planlagte undervisning, og hvor vikaren ikke har mulighed for at forberede en faglig time, skal bevægelse og udendørs aktiviteter som hovedregel inkorporeres i vikartimen.
- To-lærertimer, specialundervisningstimer og støttetimer kan aflyses, således at lærerne varetager vikartimer, hvor det giver
- Det tilstræbes, at manglende vikardækning ikke rammer en klasse/årgang i større grad end andre.
- Det tilstræbes, at læreres fravær påvirker elevernes undervisning mindst muligt.