1.6 Princip for fagbudget
Formål: At udarbejde et fagbudget inden for den tildelte økonomiske ramme, som understøtter skolens mål/vision/profil. Fagbudgettet skal skabe rammer, der sikrer kvaliteten i undervisningsmidler i alle fag.
Princip: Fagbudgettet følger kalenderåret. Den økonomiske ramme meldes ud, når skolens endelige budget vedtages i januar/februar.
Hvert fagudvalg drøfter ønsker til kommende budget på et fagudvalgsmøde i efteråret. Der gøres status på beholdning af materialer, taskebøger og engangsbøger. Ønske om nye materialer eller IT skal kvalificeres under fagdidaktiske drøftelser, så valget understøtter den ønskede udvikling i faget.
Materialer udvælges så der sikres et fælles grundsystem på tværs af årgangen. Skolen tilstræber at grund-systemet følges på en afdeling, så der skabes en kontinuitet i faget. Læringscenteret tilstræber, at eleverne oplever kontinuitet og genkendelse ved at portaler fastholdes i en længere periode.
I indskolingen prioriteres fysiske bøger, samt engangs-materiale, som eleverne kan skrive i frem for digitalt materiale.
Det enkelte fags budget opdeles i grundsystemer, engangsmaterialer, portaler og brugsmaterialer. Fordeling af midler sker med udgangspunkt i sidste årsbudget, og under hensyntagen til fagets størrelse, bindingsperioder for digitale portaler, beholdning og forbrug samt elevtal.
Læringscenteret (PLC) er ansvarlig for udarbejdelsen af det samlede fagbudget på baggrund af fagudvalgenes ønsker. Fagudvalgsformændene inddrages i prioriteringen af midler ud over den fastlagte ramme.
Skolebestyrelsen præsenteres for, drøfter og godkender skolens prioriteringer for undervisningsmidler inden det endelige fagbudget meldes ud.
Fagudvalgsformanden har ansvar for indkøb og overholdelse af eget fagbudget. Indkøb af grundsystemer foregår i samarbejde med PLC, for at sikre den rette indkøbsprocedure.
Ubrugte midler overføres ikke til næste årsbudget.
Procedure:
periode
|
ansvarlig
|
kommentar
|
November/
December
|
Fagudvalgsformænd
|
Didaktiske drøftelser på fagudvalgsmøde omkring valg af nye materialer/portaler, så de er i tråd med ønsket udvikling af faget.
Optælling af beholdningen af materialer, taskebøger og engangsmaterialer – gøres løbende med deadline i maj
|
December
|
Fagudvalgsformænd
|
Indsendelser af ønsker til kommende budget som er ud over fastsat ramme
|
Januar
|
JM og LC-koordinatorer
|
Prioriteringer af ønsker. Budgetforslag samles
|
Januar
|
JM og LC-koordinatorer
|
Møde m fagudvalgsformænd:
Fagudvalgsformænd kommer med input til budgetforslag.
|
Januar
|
JM
|
Fagbudgetforslag præsenteres og vedtages i skolebestyrelsen
|
Februar
|
JM
|
Endeligt fagbudget meldes ud til personalet
|
Marts - maj
|
Fagudvalgsformænd
|
På fagudvalgsmøderne tages stilling til indkøb af materialer til kommende skoleår
|
November
|
JH
|
Kontoudtog m restsaldo sendes ud til fagudvalgsformænd. Sidste indkøb skal være foretaget inden 31.12.
|