8.1 princip for Pædagogisk Læringscenter (PLC)
Formål: I samarbejde med skolens øvrige pædagogisk personale arbejder PLC målrettet for at styrke alle elevers læring og trivsel.
Princip: Vi udvikler løsninger i et samspil mellem alle deltagere – en indsats fra PLC giver først mening, når alle aktørers viden inddrages.
Elevens, forældrenes og fagpersoners perspektiver er alle en del af løsningen, hvis en elev oplever udfordringer i sit skoleliv.
I Helsingør kommune og på Hellebækskolen arbejdes der ud fra en løsningsfokuseret tilgang.
Det betyder:
- Det er ikke eleven, der er problemet. Det er problemet der er problemet
- Er der noget der fungerer, så gør vi mere af det
- Hvis noget ikke fungerer, så gør vi noget andet
- Der er større sandsynlighed for at lykkes med at forstærke det, der virker, frem for at stanse en uønsket adfærd.
På Hellebækskolen bruges Dynamisk Værktøj (DV) som et arbejdsredskab i arbejdet med elevernes trivsel og læring.
Dynamisk Værktøj (DV) indeholder både en status, der beskriver de bekymringer skolen og forældrene har omkring barnets udvikling og trivsel. DV indeholder også en handleplan, hvor tiltag beskrives og evalueres.
Det dynamiske værktøj ligger under meddelelsesbogen på Meebook. Her kan forældre også orientere sig.